tänkte dela med mig av ett tips!

jag har hittat ett vax man kan göra själv, tänkte nog testa det idag, det är värt ett försök ivarjefall, funkar det inte så är det inte mer med det! det kan låta som att jag testat det, men det är för att jag kopierat det, men ska testa senare, och kan dela med mig hur det går.

INGREDIENSER
2 dl socker
1/4 dl citronsaft
1/4 dl vatten


utrustning: stektermometer

Blanda ingredienserna i en kastrull. Hetta upp på låg värme tills blandningen har uppnått 120 grader. Jag körde på 3:an, dvs halv värme. Rör om då och då. Passa så att det inte kokar över.

Ta bort kastrullen från plattan och låt det svalna så pass att det går att hälla över i en burk utan att burken spricker av värmen. Använd en burk som kan värmas upp i framtiden om du sparar vaxet.

Klipp lagom stora remsor av något bommullstyg som inte är för grovt i väven. Jag använder ett gammalt örngott. Alternativt finns det ändamålsenliga pappersremsor att köpa, vet dock inte var.

Låt sockret svalna så att det inte bränns.
Testa i handflatan.

Smeta ut med t.ex en träspatel, smörkniv eller glasspinne eller nåt annat ovasst föremål, i hårens växtriktning. Stryk på tyget i samma riktning. Stryk ett par, tre gånger med handen över tyget.

Ryck snabbt längs med huden mot hårstrånas växtriktning och inte ut från huden.

Man kan bli lite rödprickig ett tag efter avrivningen, men det brukar gå över till nästa dag.

Blir vaxet för kallt kan man värma den några sekunder i mikron. Vaxet får inte hettas upp för mycket för då förstörs det. Vaxet tjocknar när man värmer det flera gånger.


Kommentarer
Postat av: anna

du får återkomma om resultatet sedan :)

2010-10-03 @ 18:22:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0